Rijdt de camper van de toekomst op waterstof?

Aan de populariteit van kampeerauto’s komt maar geen einde. Corona diende enkele jaren terug zeker als katalysator, maar de camper heeft blijvend een plek veroverd in het kampeergedrag van heel veel mensen. De registratie van de 200.000e camper in november 2024 zegt genoeg: een verdubbeling in acht jaar!

Er komen steeds meer camperplekken bij, in binnen- en buitenland.

Camperplaatsen

In aansluiting daarop zien we dat er overal in Europa nieuwe camperplaatsen worden ontwikkeld. Van buitengewoon basaal – niet meer dan een parkeerplaats, vaak wel bij een bijzondere plek – tot bijna overcompleet, met alle denkbare aansluitingen en een restaurant. Voor beide typen camperplaats is belangstelling en veel camperaars wisselen de keuze tussen eenvoud en comfort af.

Een lastig probleem is het gebrek aan stallingsruimte voor campers. De NOS meldt op 29 december van het vorige jaar dat mensen afzien van de aankoop van een camper omdat ze geen stalling kunnen vinden. Gemeenten zijn ook steeds minder geneigd hiervoor een vergunning af te geven.

Elektrisch rijden

Voor de voorspelling dat elektrisch rijden de toekomst heeft, ook in camperland, hoef je geen glazen bol te hebben. In Amerika is de eerste hybride integraal gepresenteerd, door de moedermaatschappij van het bij ons bekende Hymer concern: we schreven daar al eerder over. Natuurlijk volgen er meer fabrikanten. Het verbaast mij dat ik de combinatie camper – waterstof nog niet ben tegengekomen. Dat wordt de hoogste tijd, wat mij betreft. Waterstof als brandstof heeft verschillende voordelen, zoals een langere actieradius en kortere tanktijden in vergelijking met elektrische voertuigen. Dit is zeker aantrekkelijk voor kampeerauto’s, waarmee immers vaak langere afstanden worden afgelegd.

Verschillende autofabrikanten verkennen waterstofbrandstofcellen als een alternatief voor traditionele verbrandingsmotoren en batterij-aangedreven voertuigen. Hoewel de infrastructuur voor waterstoftankstations momenteel nog beperkt is, wordt er steeds meer geïnvesteerd in de uitbreiding van deze infrastructuur, wat de acceptatie van waterstofvoertuigen zal bevorderen.

Duurzaam

Daarnaast speelt duurzaamheid een grote rol in de toekomst van transport. Waterstof kan worden geproduceerd uit hernieuwbare bronnen, wat het een milieuvriendelijk alternatief maakt. Kampeerders en avontuurlijke reizigers zijn vaak geïnteresseerd in duurzame opties, wat de vraag naar waterstof-aangedreven kampeerauto’s zou kunnen stimuleren. Kortom, hoewel er nog uitdagingen zijn, zoals de ontwikkeling van infrastructuur en kosten, is er zeker potentieel voor waterstofkampeerauto’s in de toekomst.

Categorie: ,

Gerelateerde verhalen

Adria: tien jaar waterdicht
Levelsysteem voor buscampers
Meer dan 220.000 nieuwe registraties in Europa

Laatste nieuws

Thetford scheidt vast en vloeibaar
30 maart 2025
Adria: tien jaar waterdicht
28 maart 2025
De Eifel viert veel in 2025
26 maart 2025
Wie goed doet…
25 maart 2025
Rijdt de camper van de toekomst op waterstof?
24 maart 2025

Gebruik jij de Viva app al?

Viva Kamperen Magazine

Scroll naar boven