Waarschuwingsbord voor fietsdragers in Italië niet langer verplicht

Foto: Ingolf Pompe

Het verplichte waarschuwingsbord voor fietsendragers op de achter- en trekhaak houdt reizigers in Italië al jaren bezig – door tijdrovende zoektochten naar het juiste bord of dure boetes tijdens de vakantie. Maar sinds begin 2025 is er een fundamentele verandering waardoor kampeerders en fietsers opgelucht adem kunnen halen – althans gedeeltelijk.

Een decreet dat op 21 januari werd uitgevaardigd, schaft de vroegere eis voor waarschuwingsborden voor fietsendragers af.  De nieuwe regeling geldt voor auto’s, campers en lichte bedrijfsvoertuigen. De veiligheidsvoorschriften met betrekking tot verlichting, kentekenplaten en maximale breedte blijven van kracht. De nummerplaat van het voertuig moet duidelijk zichtbaar op de fietsendrager zitten.  Italië heeft de vorige regelgeving ingetrokken. Fietsendragers op de trekhaak van auto’s, campers en lichte bedrijfsvoertuigen hebben geen waarschuwingsplaatje meer nodig. Wat wel belangrijk blijft, is dat de drager maximaal 30 centimeter per kant buiten de breedte van het voertuig mag uitsteken. Bovendien moeten de kentekenplaat en de verlichtings- en signalisatievoorzieningen zoals gewoonlijk goed zichtbaar zijn en correct functioneren – eisen waaraan moderne fietsendragers over het algemeen probleemloos voldoen.  Het besluit geldt alleen voor fietsendragers voor de aanhangerkoppeling met verlichting en kentekenplaat. Fietsendragers voor de achter(deuren) van campers en campers zijn dus waarschijnlijk vrijgesteld van de nieuwe regelgeving.

Tot augustus 2023 was het in Italië verplicht om achterdragers te labelen met rood-witte waarschuwingsplaten. Deze regeling had vooral gevolgen voor het vervoer van fietsen en e-bikes. Door een wetswijziging konden camperreizigers vanaf deze datum afzien van het waarschuwingsbord als de drager was uitgerust met een herhalingsnummerplaat en eigen verlichting. Na een juridisch beroep door fabrikanten keerde Italië in februari 2024 tijdelijk terug naar de oude regelgeving. Daarin stond dat een waarschuwingsbord moest worden bevestigd aan uitstekende ladingen – en dus ook aan achterdragers. Als de lading breder was dan het voertuig zelf, moesten er zelfs twee waarschuwingsborden aan de uiteinden worden bevestigd.

[Bron: ProMobil]

Gerelateerde verhalen

Spanje gaat gevarendriehoek vervangen door alarmlicht
Thetford scheidt vast en vloeibaar
Levelsysteem voor buscampers

Laatste nieuws

Waarschuwingsbord voor fietsdragers in Italië niet langer verplicht
28 april 2025
Spanje gaat gevarendriehoek vervangen door alarmlicht
24 april 2025
Campy: vind campings, camperplaatsen en … routes
22 april 2025
Vakantiepark Mölke: even helemaal (schermvrij) ontspannen
18 april 2025
Europa-Park (Duitsland) investeert opnieuw
16 april 2025

Gebruik jij de Viva app al?

Viva Kamperen Magazine

Scroll naar boven