Caravan aankoppelen en veiligheid
Een zaak van levensbelang
Een kogel aan de auto met een doorsnede van 50 mm en een ‘huls’ van de caravan die daar overheen past: dat is hoe we met auto (pakweg 1400 kg) en caravan (toch vaak meer dan 1100 kg) op pad gaan. Door heel Europa. Die koppeling tussen trekkend voertuig en aanhanger: dat is dus een zaak van levensbelang. Want we weten allemaal wat een losschietende of slingerende caravan achter een auto kan veroorzaken.
Uitgangspunt bij de keuze van auto en caravan moet nog steeds zijn dat er zonder mechanische of elektronische hulpmiddelen veilig met de combinatie gereden kan worden. En dat heeft te maken met onder meer de gewichtsverhouding auto-caravan, de belading van beide en de staat van onderhoud (denk aan remmen, schokdempers, bandenspanning).
Slingerdemping
Het grootste gevaar dat een combinatie bedreigt is het slingeren. Dat kan ontstaan door te hard rijden (afdalingen), verkeerde of te veel belading, passerend verkeer of ongecontroleerde stuurbewegingen (uitwijkmanoeuvre). Bij een begin van slingeren is er maar één ingreep die effectief is: remmen! Ook een geschikte combinatie zal altijd ietsje slingeren. Daarom is vrijwel elke caravan nu uitgerust met een stabiliserende koppeling. Frictiemateriaal wordt om de kogel aangedrukt waardoor de slingerbeweging wordt tegengegaan. Er zijn koppelingen die behalve de horizontale beweging (slingeren) ook de verticale beweging (deinen) tegen gaan. Het rijden met een stabilisator verhoogt niet alleen het rijcomfort, maar bovenal de veiligheid. Mits! Mits de stabilisator niet wordt gebruikt om slecht rijgedrag van een combinatie te verhullen en mits men niet sneller gaat rijden onder het mom van: dat kan nu dankzij de stabilisator. Want als een combinatie met een goed functionerende stabilisator gaat slingeren, dan is er geen houden meer aan! Prijsindicatie voor een stabilisator: vanaf 250 euro. In alle gevallen dient de kogel van de auto droog, roestvrij en vooral vetvrij zijn. Gebruik eventueel fijn schuurpapier om de kogel schoon te maken. De frictieblokjes in een stabilisator slijten - net als remblokken. De dealer kan de wrijving controleren en de blokjes vervangen.Breekkabel
Bij het aankoppelen van de caravan hanteer ik altijd deze volgorde: caravan op kogel, neuswiel omhoog, stabilisator, breekkabel, stroom. Bij het manoeuvreren (bij voordeur en op camping) schakel ik de stabilisator uit, want extra wrijving is dan niet nodig, zelfs ongewenst. En voorkomt onnodige slijtage.De breekkabel moet de handrem aantrekken als de caravan van de auto losschiet. De kabel moet aan een vast punt van de auto of trekhaak worden vastgemaakt. Enkel een lus om de kogel is niet toegestaan!
Veel losbreekkabels zijn niet berekend op hun taak. En die is: zorgen voor een maximale remvertraging bij het losschieten van de caravan. De ring waarmee de kabel aan de auto is bevestigd is te slap: deze zou een breekwaarde moeten hebben van ten minste 500 kg (waarvoor een breekhaak van zeker 6 mm dikte nodig is).
Bij rijden met de caravan speelt veiligheid een grote rol. Zorg voor een goede combinatie, rij verantwoord en niet te snel en anticipeer op verkeerssituaties. Want als de stabilisator je moet redden, dan ging er al iets fout.
WL-130725-308 Koppelingen in de winkel bij de caravandealer.
WL-130725-312 AL-KO stabilisator met slot. Voorkomt ook diefstal op parkeerplek onderweg.
WL-130725-318 De Winterhoff dempt horizontale en verticale bewegingen.
WL-130725-320 De veel voorkomende AL-KO 2004/3004. Eenvoudig in gebruik.
WL-130725-322 en WL-130725-316 Breekkabel moet voldoende sterk zijn om handrem volledig aan te trekken.
WL-130725-327 Karabijnhaak (l) of harpsluiting kan voor extra trekkracht bij breken zorgen.