Houd alles aan de grond!

Vijf is meer dan vier

Vorige Overzicht Volgende

WL-150811-545Het goed neerzetten van een caravan is een fluitje van een cent - als je het eenmaal weet. En zeker anno nu, met een mover onder de caravan. Ik doe het als volgt.

Op zijn plaats zetten

Regelmatig is het mogelijk de caravan met de auto zo goed als op zijn plaats te zetten. Dat heeft mijn voorkeur, want dat is het minste werk. Als de caravan met de auto op de gewenste plek staat is het eerste waar je naar kijkt of de caravan in de breedte horizontaal staat. De as dus. Daartoe heb ik een waterpas met klittenband tegen de zijkant van een zitbank bij de deur gekleefd: dan kan ik er altijd gemakkelijk bij. De eventuele scheefstand van de as kun je verhelpen met een wielkeg, waardoor een wiel hoger komt. Met de auto nog aangekoppeld kun je de caravan simpel vooruit of achteruit de keg op trekken of duwen, tot deze recht staat. Een tweede keg om het wiel te blokkeren, handrem van de caravan aantrekken en dan de caravan loskoppelen van de trekhaak. De lengterichting van de caravan zet je recht met de slinger van het voorwiel in de dissel.

De mover aanzetten

Kun je niet met de auto de beoogde plek bereiken en is duwen of trekken ook geen optie, dan gaat natuurlijk de mover aan. Waarna de procedure verder gelijk is. Met een extra voordeel: als de as rechtstaat kun je gelijk ook de lengterichting waterpas zetten, de handrem aantrekken, de steunen uitdraaien en pas dan de rollen van de mover van de wielen afhalen (nooit tegen de banden aan laten staan: dat veroorzaakt op den duur schade aan de banden). Voordeel: door de uitgedraaide steunen wordt de kans kleiner dat het gelifte wiel weer zakt, ondanks de tweede keg.

Laat toch staan

Het is mij een raadsel waarom er mensen zijn die na het uitdraaien van de vier steunen hun wiel aan de voorzijde omhoog halen. Laat toch staan: het geeft alleen maar extra stabiliteit! Vijf is immers meer dan vier...

Thema's