Kampeerbranche innoveert
Innovatieve e-home Coco op Kampeer & Caravan Jaarbeurs (10 t/m 14 oktober)
Een camperchassis van lichtgewicht composiet, een caravan-prototype met hulpmotor en een speciaal voor de camper ontwikkelde bench zodat de hond ook veilig mee kan op vakantie - het is slechts een greep uit de innovaties op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs (10 t/m 14 oktober).
Lichtgewicht bouwen, comfort en gemak: dat zijn de belangrijkste trends in de kampeerwereld. Loungebanken waarin je tot aan je heupen wegzakt, panorama-dakramen die je een cabriogevoel geven: caravan- en camperfabrikanten verzinnen steeds weer nieuwe dingen om kampeerders elk jaar opnieuw het 'wow'-gevoel te laten beleven.
Zulke innovaties zijn terug te vinden in de nieuwe Dethleffs Pulse: een camper die opvalt door z'n bijzondere interieur en door ingenieus weggewerkte led-strips die de camper ruimtelijker doen lijken. Dethleffs komt met nóg een innovatie naar Utrecht: de e-home Coco, de eerste caravan met een eigen elektrische aandrijving die verwerkt is in de as. Dit stelt ook auto’s met een relatief lichte motor in staat om een caravan te trekken. En rijders van elektrische auto’s kunnen ook opgelucht ademhalen. De e-home Coco kan namelijk getrokken worden door iedere auto met een trekgewicht van hooguit 100 kilo. De e-home Coco wordt gezien als dé mijlpaal voor de duurzaamheid en het dagelijks gebruik van een caravan. Een andere trend wordt gevormd door fabrikanten die een streep zetten door de gebruikelijke houtkleuren in caravans en campers - dat wordt zelfs extreem doorgevoerd in de Harmony-3, een studiemodel van de Duitse fabrikant Bürstner dat qua inrichting eerder doet denken aan een penthouse in New York dan aan een caravan.
Steeds lichter
Een absolute innovatie op het gebied van steeds lichter bouwen zien we bij Hymer, met de B-klasse Modern Comfort. Deze camperprimeur combineert twee noviteiten: hij is én gebouwd op de nieuwe Mercedes Sprinter én uitgevoerd met een revolutionair onderstel waarbij traditioneel staal op cruciale plekken is vervangen door hoogwaardige kunststoffen. Dat Super Light Chassis levert een gewichtsbesparing op van tientallen kilo's, terwijl het camperchassis niets aan stijfheid inboet. Dit, en veel meer, zie je op het Innovatieplein en de Innovatieroute van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs (10 t/m 14 oktober).