In de zomer van 2021 opent in Odense op het eiland Funen het nieuwe Hans Christian Andersen museum. Het ontwerp is een poëtische ode aan het leven en werk van de Deense sprookjesschrijver en spreekt door de vorm en inhoud tot de verbeelding.
Kengo Kuma, een Japanse toparchitect en zijn team bedachten het unieke speelse ontwerp - een groene oase van hout en glas gelegen in het hart van de stad, de geboorteplaats van Andersen.
Meer dan sprookjes alleen
Hans Christian Andersen is niet alleen een van de meest bekende sprookjesschrijvers ter wereld, zijn verhalen vormen vanaf komende zomer de basis voor een nieuw type museum, waarbij het niet enkel en alleen gaat om het vertellen over Andersen, maar juist zoals Andersen:
"Wij moeten ons in de eerste plaats onderdompelen in zijn sprookjeswereld, omdat dit is waar iedereen hem van kent. Dan is het onze taak om de bezoeker aan te sporen meer van zijn werk te willen ontdekken," legt Torben Grøngaard Jeppesen uit, hoofd van het Odense City Museum.
Door een omgeving te creëren waarbij architectuur, licht, geluid, en beelden de bezoeker constant aanzetten tot het beleven van nieuwe ervaringen, moet de literaire wereld van Andersen tot leven worden gewekt.
"Het artistieke universum van Hans Christian Andersen is geweldig. Zijn sprookjes pretenderen geen algemene waarheid, maar wijzen eerder richting een openheid - de eigenaardigheid en complexiteit van deze wereld," stelt Henrik Lübker, Creative Director van het Hans Christian Andersen museum.
Het nieuwe museum biedt daarom voor zowel Deense als internationale bezoekers van alle leeftijden een plek om zich te laten verbazen en de eigen fantasie de vrije loop te laten. Het is een voedingsbodem voor nieuwe perspectieven op onszelf, de natuur en onze samenleving.
Speelse architectuur
De Japanse toparchitect Kengo Kuma en zijn team, ook wel bekend van het nieuwe Olympische stadion in Tokyo, hebben een nieuw ontwerp gemaakt voor het Hans Christian Andersen museum, de tuin en het Tinderbox culturele centrum in het hart van Odense. Deze plek staat symbool door de samensmelting van twee werelden. Aan de ene kant van het museum bevinden zich de eeuwenoude vakwerkhuisjes, terwijl aan de andere kant de stad zich ontwikkelt in een nieuw stedelijk gebied. Het is deze dualiteit van contrasten die de architect in het ontwerp naar voren wil laten komen: de realiteit versus het denkbeeldige, het natuurlijke versus door de mens gemaakt en licht tegenover het donker.
Kuma heeft zich laten inspireren door het sprookje 'De tondeldoos'. Hierin onthult een magische boom een ondergrondse wereld. "Het idee achter het ontwerp evenaart Andersens methode waarbij een kleine wereld zich opeens ontplooit tot een groter universum."
Doolhof
De totale oppervlakte van het museum is 5.600 m2. Cirkelvormige gebouwen zijn aan elkaar geschakeld als een ketting en de kromgevormde groene muur bovengronds definieert zowel de tuin als de ondergrondse tentoonstellingsruimten. Het ene moment wanen bezoekers zich binnen en het andere moment buiten. De tuin voelt aan als een doolhof met meerdere verzonken gaten die als 'poort' dienen tussen de werkelijke en de denkbeeldige wereld. Daarbovenop zijn de nieuwste technologieën en designconcepten gebruikt om alles met elkaar te verbinden en Andersens sprookjeswereld tot leven te wekken.
Foto's: © Kengo Kuma & Associates, Cornelius Vöge, MASU planning