Corona houdt het grensoverschrijdend toerisme nog steeds tegen, maar hier en daar komen er toch signalen dat landen zich opmaken voor een nieuw toeristisch seizoen. Zo ook Zwitserland. Na jarenlang Zwitserland positief te vertegenwoordigen door zijn sportprestaties en dankzij zijn vriendelijke, nuchtere manier van doen, is Roger Federer nu officieel merkambassadeur geworden voor de bestemming Zwitserland. Hij gaat een lange-termijn-samenwerking aan met Zwitserland Toerisme (ZT), het nationale bureau voor toerisme van Zwitserland. Het gemeenschappelijke doel: mensen aantrekken om Zwitserland met zijn energieke natuur te bezoeken.
Roger Federer en Zwitserland Toerisme (ZT) gaan samen initiatieven ontwikkelen om Zwitserland wereldwijd te promoten. Die steun is momenteel hard nodig, nu we de grootste toerismecrisis sinds de Tweede Wereldoorlog achter ons laten. Niemand kan dat beter doen dan deze iconische persoonlijkheid met de Zwitserse vlag, daarvan zijn ze bij ZT overtuigd. “Dit is een perfecte match, want Zwitserland en zijn ongerepte natuur hebben duidelijk bijgedragen tot de ongekende carrière van Roger Federer”, legt de CEO van ZT, Martin Nydegger, uit. “Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik Zwitserland vertegenwoordig wanneer ik op het tenniscourt sta. Waar je mijn naam ook ziet, staat er een Zwitserse vlag naast. De eerste 22 jaar dat ik op tournee was, heb ik dat met veel trots gedaan, en dat zal altijd zo blijven. Om nu met ZT de krachten te bundelen is voor mij een logische stap”, zegt Roger Federer in een gesprek met Nydegger. Beiden zijn enthousiast om met deze langdurige samenwerking te beginnen.
Gesterkt door Zwitserse natuur
De communicatieactiviteiten gaan in de loop van april van start met een focus op Europese steden, gevolgd door de VS. Later dit jaar is ook een aanwezigheid in Azië gepland. In een reeks beelden en korte clips zal te zien zijn hoe Roger Federer door de Zwitserse natuur gesterkt wordt. Op MySwitzerland.com/roger kunnen bezoekers Zwitserland door de ogen van Federer ontdekken. Hij presenteert zijn favoriete plekken, Zwitserse highlights en verborgen juweeltjes. “Ik ben overal ter wereld geweest. Mijn favoriete plek is altijd Zwitserland gebleven. Het is het land dat ik het meeste mis als ik op reis ben”, bekent Federer.
Basis is gelegd
“Zwitserland Toerisme en Roger Federer delen talloze waarden. De totstandbrenging van dit partnerschap is een unieke kans en is voor ons van groot belang. Het verschil maken terwijl we herstellen van de uitdagingen van de voorbije maanden en ons voorbereiden op de toekomst, wordt een reis met vele hoogtepunten”, benadrukt Nydegger. Federer is zeer gemotiveerd om zijn vaderland te steunen, en gaat het voor een goed doel doen. De vergoeding voor zijn optredens als nieuwe ambassadeur voor ZT gaat naar de Roger Federer Foundation die kansarme kinderen in Zwitserland steunt. De basis is gelegd – Zwitserland Toerisme en Roger Federer zijn klaar om officieel partners te worden.