Tempo 100 keuring: afspraak maken

100 km per uur met je caravan of vouwwagen op de Duitse snelwegen

Vorige Overzicht Volgende

Met een caravan of vouwwagen mag je in Duitsland op de snelweg niet harder rijden dan 80 kilometer per uur. Je kunt echter een zogenaamde Tempo 100- keuring aanvragen. Voldoet de caravan of vouwwagen aan de gestelde eisen, dan krijg je een sticker en een certificaat en mag je 100 kilometer per uur. De keuringen zitten er bij de Viva-dealers weer aan te komen.

Voor Tempo 100 naar je eigen Viva-dealer

Wil je weten waar je terecht kunt, of wanneer je de keuring kunt laten doen bij je eigen caravanbedrijf? Kijk dan even op de site van de Viva-dealer van je keuze. Vaak maakt deze op de site melding van een aanstaande keuring. En anders gewoon even bellen. Voldoet de caravan of vouwwagen aan de gestelde eisen krijg je de sticker thuisgestuurd. Nadat je deze achterop hebt geplakt mag je op de Duitse snelwegen dus 100 kilometer per uur rijden. De afgegeven ontheffing is onbeperkt geldig. Voorwaarde is wel dat de auto en de caravan of vouwwagen aan de gestelde voorwaarden blijven voldoen. Denk daar aan als je een andere auto koopt. Een tweede ding waar je op moet blijven letten is de leeftijd van de banden. Daar is een maximum aan van niet ouder dan 6 jaar. De keuringen worden gedaan door de DEKRA en Tüv Nord. De keuring van de DEKRA kost 111 euro.

Tempo 100 caravan

De eisen waaraan auto en caravan/vouwwagen moeten voldoen:

Je auto dient voorzien te zijn van: Een ABS-remsysteem, voldoende ledig gewicht. Je caravan, vouwwagen of aanhangwagen dient voorzien te zijn van: Een ingeslagen chassisnummer, een oplooprem, hydraulische schokdempers, banden met een ouderdom van minder dan 6 jaar en met de juiste loadindex en snelheidscodering van minimaal 120 km/uur (code is de letter L of hoger), eventueel voorzien van een goedgekeurde anti-slingerkoppeling met E-keur. Dat zijn de Alko AKS 1300, AKS 2000, AKS 2004, AKS 3004, Westfalia SSK 3, Winterhoff WS 3000 en WS 3500. Voor de Alko AKS 1300 geldt een maximum totaal gewicht van caravan, vouwwagen of aanhangwagen van 1.360 kg. Voor de overige koppelingen beginnend met 20 of 30 geldt een maximum totaal gewicht van resp. 2.000 kg. of 3.000 kg. Goedgekeurde toegelaten anti-slingerkoppelingen dienen te voldoen aan de norm: ISO 11555-1. Bij goedgekeurde anti-slingerkoppeling geldt: - Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 100% van het ledig autogewicht zijn; - Het maximaal beladen aanhangwagengewicht mag ten hoogste 120% van het ledig autogewicht zijn. Indien geen goedgekeurde anti-slingerkoppeling aanwezig is, geldt: - Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 80% van het ledig autogewicht zijn; - Het maximaal beladen aanhangwagengewicht mag ten hoogste 110% van het ledig autogewicht zijn.

Banden

De maximale ouderdom van de banden is 6 jaar. Ook al hebben ze nog een prima profiel, er kunnen haarscheurtjes ontstaan door ouderdom. Op de zijkant van je banden staat de zogenaamde DOT code. De laatste vier cijfers van die code geven de productiedatum aan. Staat daar bijvoorbeeld 1214, dan is de band in week 12 van 2014 gemaakt. Ook kun je de maximale loadindex van je band aflezen. Dat staat meteen achter de bandenmaat. Een getal tussen de 80 en de 98. Een band met getal 84 als loadindex mag bijvoorbeeld 1000 kilo dragen. Staat er 98 dan mag de band 1500 kilo dragen. Banden moeten de juiste loadindex hebben, oftewel de kilo's die jouw caravan of vouwwagen weegt mogen dragen. Meteen achter de loadindex staat weer een letter. Die letter is de snelheidscodering. Deze geeft aan hoe hard er met de band gereden mag worden. Bij de tempo 100 keuring moet dat de letter L of hoger in het alfabet zijn. Ook de letter H is toegestaan.

Keuringen

Tempo 100 keuring stickerWel belangstelling voor een Tempo 100 keuring? Kijk dan gewoon even op de site van het bedrijf van je keuze. Vaak kun je daar zien op welke dagen je terecht kunt. Bellen voor een afspraak is nog beter, dan weet je zeker dat je met je caravan of vouwwagen terecht kunt. En dat de koffie klaar staat natuurlijk.

Thema's