De werking van een winterband wordt veroorzaakt door een aantal factoren. In de eerste plaats is het de samenstelling van het rubber. Een winterband blijft ook bij lagere temperaturen - globaal onder de zeven graden Celsius - soepel: een zomerband verhardt dan en dat zorgt voor minder grip. Verder drukt een winterband de sneeuw tijdens het rijden uit het profiel: een zomerband loopt vol en blijft vol. Voor een autoblad mocht ik ooit met twee gelijke auto's een besneeuwde - en tijdelijk voor ander verkeer afgezette - bergweg op- en afrijden: de één met zomerbanden, de ander met winterbanden. Het verschil was dramatisch en sindsdien rijd ik altijd op zomer- en winterbanden. Uit recente testen is gebleken dat de vierseizoenenband weliswaar steeds beter wordt, maar deze nog niet de resultaten boekt van aparte zomer- en winterbanden. De echte winterband bevat de aanduiding M+S en een sneeuwvloksymbool.
Meer informatie over dit onderwerp vind je op de website van de ANWB.
Lezers die dit blog lazen zijn ook geïnteresseerd in:
We zetten cookies van Google in om activiteiten op onze website te analyseren en onze pagina’s te verbeteren. Hiermee zien we ook hoe je onze website gebruikt en welke pagina’s je interessant vindt. Indien gewenst kun je jouw voorkeuren wijzigen onder ‘Cookie-instellingen beheren’.